Inspera (wykładowcy): Różnice pomiędzy wersjami
(Utworzono nową stronę "=Inspera dla wykładowców= ==Tworzenie testu przez UBI== # Zaloguj się do [https://ubi2.wit.edu.pl Uczelnianego Banku Informacji] i przejdź do zakładki '''''Mój pro...") |
(Brak różnic)
|
Aktualna wersja na dzień 12:19, 16 cze 2020
Inspera dla wykładowców
Tworzenie testu przez UBI
- Zaloguj się do Uczelnianego Banku Informacji i przejdź do zakładki Mój profil > Dydaktyka > Kursy > Inspera.
- Następnie wybierz odpowiedni Semestr i Przedmiot.
- Kliknij Utwórz nowy test.
- Wypełnij opis, termin początku testu, termin końca testu oraz zaznacz których zajęć dotyczy/który protokół i kliknij Utwórz.
- Wybierz uczestników testu (studentów) i ponownie kliknij Utwórz.
- Utworzony test pojawi się na liście.
Tworzenie zbiorów pytań
- Zaloguj się do Inspery (Logowanie do Inspery)
- Po zalogowaniu klikamy na Ułóż i Zestawy pytań
- Otworzy się strona pokazująca dostępne zestawy pytań. Można dostosowywać wygląd tej strony poprzez wybór kolumn które będą wyświetlane. Można tez filtrować zestawy pytań.
- Nowy zestaw pytań tworzymy po klikniecie w pomarańczowy przycisk Stwórz nowy
- Wpisujemy nazwe tworzonego zestawu pytań np. Próbny egzamin ósmoklasisty Język angielski
- Następnie przychodzimy do tworzenia Sekcji – są one potrzebne do podczas losowania pytań z puli!!!
- Zmieniamy nazwę sekcji
- Przechodzimy do tworzenia pytań
- Klikamy na Utwórz nowe
- Wybieramy typ pytania. Istnieje wiele typów pytań. Pokazane są na poniższym rysunku.
- Ze względu na sposób oceniania, pytania dzielą się pytania z automatyczną oceną z ocena ręczną (np. wypracowanie, obliczenia matematyczne, programowanie) i pytania bez oceny.
- W przypadku pytań z automatyczna ocena na etapie tworzenia pytania deklarujemy prawidłowa odpowiedź i system automatycznie sprawdza takie pytania. Z kolei pytania z ocena ręczną musza być samodzielnie ocenione.
- Wśród pytań z automatyczną oceną są dostępne następujące typy pytań
- • Jednokrotny wybór. Pytanie testowe gdzie mamy do wyboru dowolna liczbę zadeklarowanych odpowiedzi. Tylko jedna odpowiedz jest prawidłowa.
- • Wielokrotny wybór. Pytanie testowe gdzie mamy do wyboru dowolna liczbę zadeklarowanych odpowiedzi. Wiele odpowiedzi jest prawidłowe.
- • Wpis tekstowy. Odpowiedź na pytanie jest tekstowa i trzeba ja samodzielnie wpisać w oknie o zadeklarowanej wielkości.
- • Wpis numeryczny. Odpowiedź na pytanie jest liczbowa i trzeba samodzielnie ja wpisać.
- • Wpis matematyczny. Odpowiedź na pytanie to np. równanie matematyczne, obliczenia matematyczne
- • Wbudowany wybór. Odpowiedź trzeba wybrać spośród dostępnych alternatyw
- • Prawda/Fałsz. W ramach odpowiedzi trzeba wybrać czy to jest prawa czy fałsz
- • Dopasowywanie/Parowanie
- • Różne
- • Przenieść i upuść
- • Obszar
- Wśród pytań do samodzielnej oceny znajdują się następujące typy:
- • Wypracowanie
- • Obszar tekstowy
- • Programowanie
- • Obliczenia matematyczne
- W ramach tych pytań odpowiedzi wpisuje się w odpowiednie okna. Odpowiedzi na te pytania należy sprawdzić ręcznie w systemie Inspera.
- Podczas tworzenia pytania klikamy na wybrany typ pytania np. Jednokrotny Wybór
- Po kliknięciu otwiera się okno pytania
- Zmieniamy tytuł pytania np. Zadanie 1
- Klikamy na tekst „Replace with question text” i wpisujemy pytanie
- Pytanie możemy uzupełnić o link, plik graficzny, plik pdf, plik audio lub multimedialny.
- Np. klikamy na Dodaj obraz
- Klikamy Przeglądaj.
- Wybieramy plik i klikamy Otwórz
- Klikamy Wstaw
- Korzystając z dostępnego menu można poprawić formatowanie tekstu, wstawić wzór matematyczny, tabele. Po sformatowaniu pytania przechodzimy do przygotowania odpowiedzi.
- W tym celu klikamy na szary obszar z odpowiedziami
- Po prawej stronie pojawią się cztery okienka gdzie wpisuje się odpowiedzi.
- Po wpisaniu odpowiedzi automatycznie są one przenoszone do okna z pytaniem.
- Pytanie typu jednokrotny wybór należy do pytań z automatyczną oceną odpowiedzi. Prawidłowa odpowiedz wybiera się poprzez wybór właściwej odpowiedzi (jest ona oznaczona kolorem zielonym).
- Następnie ustalamy liczbę punków możliwa do uzyskania za prawidłową odpowiedź. W tym celu klikamy na treść pytania w oknie po lewej stronie i następnie w „Punkty” w oknie po prawej stronie.
- Rozwinie się okno dialogowe z możliwością wpisywania punktów. Można przyznawać ujemne punkty za złą odpowiedź lub brak odpowiedzi!!!
- W podobny sposób trzeba określić odpowiedzi we wszystkich pytaniach z automatyczną odpowiedzią.
- Zmianę tekstu „Select one alternative” możemy wykonać w oknie Podpowiedź. Gdzie wpisujemy tekst który chcemy aby się pojawił przed odpowiedziami.
- Po przygotowaniu pytania klikamy Zamknij
- Klikamy Zapisz i następnie Zamknij
- Przygotowujemy kolejne pytania poprzez klikniecie na Utwórz nowe
- Możemy tez wykorzystać wcześniej opracowane pytanie z dostępnej bazy pytań (kliknąć na Dodaj z bazy pytań)
- Po opracowaniu zestawu pytań możemy: edytować pytania, nadawać im etykiety, kopiować pytania, zmieniać kolejność pytań, wyświetlać pytania, oraz kasować pytania.
- W kolejnym kroku, klikamy na „Zaprojektuj” na dole strony
- Widząc tutaj liczbę pytań w zestawie oraz maksymalną liczbę punktów do uzyskania.. Możemy zmienić opcję wyświetlania testu takie jak:ukryj pasek nawigacji
- Wyłącz przycisk wstecz
- Spis treści
- Ukryj tytuły pytań
- Włączyć wyświetlanie sekcji
- Włącz flagowanie
- Zezwól kandydatom na podświetlanie zaznaczonego tekstu
- Maksymalna liczba punktów
Tworzenie egzaminu/testu
- Zaloguj się do Inspery (Logowanie do Inspery)
- Po zalogowaniu klikamy na Udostępnij Testy
- Pojawi się okno z już opracowanymi egzaminami.
- Nowy egzamin opracowujemy poprzez klikniecie na Stwórz nowy test Inspera Assessment
- Wpisujemy nazwę nowego testu. Warto tak zapisać ta nazwę aby uwzględnić nazwę przedmioty, rok, semestr, nazwa grupy studenckiej oraz inne informacje ułatwiające wyszukiwanie.
- Następnie wybieramy zestaw pytań. Uwaga w Insperze jest założenie jeden egzamin jeden zestaw pytań
- Klikamy w polu pod napisem Wybierz zestaw pytań lub utwórz nowy
- Wybieramy jedne z dostępnych testów.
- Klikamy Zapisz
- Następnie ustawiamy termin egzaminu oraz czas jego trwania
- W kolejnym kroku wybieramy studentów którzy będą egzaminowani. W tym celu klikamy na pomarańczowy przycisk Zarządzaj w sekcji z kandydatami
- Klikamy na pomarańczowy przycisk Dodaj i wybieramy czy to maja być Użytkownicy jednorazowi czy też Stali użytkownicy
- Preferowaną opcją jest Stali użytkownicy
- Zaznaczamy studentów którzy maja być egzaminowani.
- Po wybraniu klikamy na pomarańczowy przycisk aby zaakceptować wybór.
- Sprawdzamy czy wszyscy studenci zostali wybrani. Jeżeli tak to klikamy na czarny przycisk Zamknij
- Przechodzimy do dalszych ustawień egzaminu dostępnych w Opcjach na dole tej strony
- Ustawienia ogólne
- • Egzamin ustny
- • Włącz automatyczne przesyłanie testu (egzamin z domu) Odpowiedzi są przesyłane automatycznie po zakończeniu testu
- Bezpieczeństwo
- Wymagana zablokowana przeglądarka
- • Przeglądarka Bezpiecznego Przeglądania dla PC i Mac
- • Zablokuj przeglądarkę - Chromebook
- • Sprawdzanie ID.
- • Wymagane hasło dzienne
- Jest możliwość egzaminowani przy zablokowanym dostępie do plików na komputerze lokalnym oraz dostępie do Internetu. W tym celu trzeba wybrać opcję Przeglądarka Bezpiecznego Przeglądania dla PC i Mac i Zablokuj przeglądarkę – Chromebook. Studenci będą musieli pobrać specjalna przeglądarkę i w niej odpowiadać na pytania. Uwaga nie ma dostępnej przeglądarki na linuxa.,
- Dzień egzaminu
- Narzędzia i pomoce kandydata
- • Włącz sprawdzanie pisowni
- • Włącz funkcję automatycznego czytania tekstu
- • Wyłącz rysowanie w pytaniach opisowych
- Po teście
- Korekta po przesłaniu testu
- • Zezwól studentowi na przeglądanie po przesłaniu testu
- Strona z wynikami
- • Włącz stronę z wynikami Więcej
- • Pokaż tylko punkty całkowite Więcej
- Udostępnij komentarze i poprawne odpowiedzi kandydatowi.
- • Nie udostępniono. Komentarze są widoczne jedynie dla oceniających.
- • Udostępniono kandydatowi. Dostępne dla kandydatów ze statusem Ocenione.
- Obieg oceniania
- Obieg pracy oceniającej komisji
- Ustawienia współpracy
- Liczba wszystkich punktów
- • Punkty indywidualne. Każdy oceniający ocenia wszystkie pytania w załączonych plikach i nie udostępnia ocen aż do ostatecznego oceniania.
- • Udostępnione punkty. Użyj tej opcji aby umożliwić oceniającym dzielenie punktów w przesłanych testach na poziomy pytań. Oceniający przechodzą bezpośrednio do końcowego oceniania i udostępniają punkty i oceny.
- Potwierdzenie własnych ocen
- • Zezwól komisji na uzupełniania własnych ocen. Rekomendowane dla komisji z oddzielnymi terminami
- • Wymaga, aby oceny własne były potwierdzane przez wszystkie komisje. Rekomendowane dla komisji z nakładającymi się terminami
- •
- Po wybraniu opcji przechodzimy do Zaprojektuj na dole strony i wtedy mamy dostęp do opcji wyświetlania testu
- • Schemat numerowania:
- • Ukryj pasek nawigacji
- • Wyłącz przycisk wstecz
- • Spis treści
- • Ukryj tytuły pytań
- • Vis seksjoner i innholdsfortegnelsen
- • Włącz flagowanie
- • Zezwól kandydatom na podświetlanie zaznaczonego tekstu
- • Maksymalna liczba punktów
- W kolejnym kroku klikamy na pomarańczowy przycisk Dalej na dole strony
- Wybieramy skale oceniania
- Po wyborze skali oceniania np. od 1 do 6
- Ustalamy wartości progowe dla poszczególnych ocen
- Następnie klikamy na pomarańczowy przycisk Dodaj
- Sprawdzamy ustawienie testu i jeżeli wszystko się zgadza klikamy na pomarańczowy przycisk Aktywuj test
- Jeszcze raz klikamy na Aktywuj test
- Egzamin już jest zaplanowany.
- Jeżeli zaznaczona została opcja przeglądarki bezpiecznej, należy podać studentom wygenerowane przez system hasło dostępu do egzaminu
Przeprowadzenie egzaminu
- Zaloguj się do Inspery (Logowanie do Inspery)
- Po zalogowaniu klikamy na Monitoruj
- Wyświetliła się list wszystkich egzaminów oraz osób egzaminowanych. Korzystając z filtrów wybieramy właściwy egzamin np. Aktywny, zaplanowany egzamin.
- Proszę sprawdzić czy wyświetlają się tylko ten właściwy egzamin.
- W tabeli widoczny jest
- • ID studenta
- • Status
- • postęp w realizacji egzaminu (czy student jest zalogowany w systemie Inspera, czy odpowiedział na wszystkie pytania).
- • Ostrzeżenia
- • Poświęcony czas
- • Typ egzaminu
- • Test – nazwa egzaminu
- • Czas rozpoczęcia testu
- • Zapisano przesłany test
- Po kliknięciu na wybrany wiersz w tabeli odpowiadający jakiemuś studentowi pojawia się dodatkowe opcje:
- • Wyślij wiadomość (wysyłanie wiadomości do studenta)
- • Włącz sprawdzanie pisowni
- • Usuń kandydata (z listy osób egzaminowanych)
- • Planowany czas dodatkowy (jaki jest zaplanowany dodatkowy czas dla tego studenta np. związany z niepełnosprawnością)
- • Dodatkowy czas awaryjny ( w przypadku awarii/problemów można tutaj dołożyć czasu na rozwiązanie testu)
- Po kliknięciu na Dodatkowy czas awaryjny. Wybieramy Dodaj dodatkowy czas, wpisujemy np. 10 minut i klikamy Aktualizuj
- Pojawi się wiadomość o dodaniu czasu
Sekcje
Podczas tworzenia zbioru pytań mamy możliwość tworzenia sekcji. Są one niezbędne gdy mamy zapotrzebowanie na losowanie pytań z puli. Sekcja powinna zawierać pytania z taką samą punktacją. Przy sekcji mamy dostępne następujące opcje:
- zmień nazwę sekcji
- usuń sekcję
- zmień kolejność sekcji
- zmień ustawienia sekcji odnośnie kolejności pytań i losowania
- ustawienie odnośnie wyświetlania
Zmiana kolejności pytań i odpowiedzi oraz losowanie pytań z puli
W ustawieniach sekcji określamy ustawienia odnośnie zmiany kolejności pytań oraz losowania pytań. Klikamy na poniżej pokazany symbol.
Otworzy się okno z ustawieniami
Wybieramy spośród następujących opcji
- Bez randomizacji lub wyboru – w egzaminie lub teście pojawią się wszystkie pytania z danej sekcji w oryginalnej kolejności
- Randomizuj kolejność pytań – w egzaminie lub teście pojawią się wszystkie pytania z danej sekcji ale w losowej kolejności
- Wybierz XX z pytań z tej sekcji – w egzaminie pojawi się XX pytań z danej sekcji
W dolnej części okna wyświetlona jest informacja o liczbie pytań w danej sekcji i w całym zbiorze pytań a także całkowita liczba punktów możliwych do zdobycia w danej sekcji i w całym zbiorze pytań. Zmian ustawień odnośnie wyświetlania W ustawieniach sekcji można zmienić ustawienia odnośnie wyświetlania, w tym celu klikamy na poniżej pokazany symbol
Pojawi się okno z dostępnymi ustawieniami wyglądu wyświetlania Dostępne są następujące opcje odnośnie wyglądu egzaminu/testu
- Podstawowy wygląd - jedna strona na pytanie oraz odpowiedzi
- Podstawowy układ - z lewym elementem
- Układ pionowy - wszystkie pytania na jednej stronie
- Układ pionowy - z lewym elementem
- Układ pionowy - z górnym elementem
Ocenianie testu/egzaminu
- Zaloguj się do Inspery (Logowanie do Inspery)
- Po zalogowaniu klikamy na Oceń
- Wybieramy test/egzamin który będziemy oceniać
- Testy można oceniac dopiero po ich zakończeniu. W tym celu klikamy na Oceń kandydatów
- Klikamy na pierwszy oceniany test
- Otworzy się widok z wynikami testu. W przypadku pytań z automatycznym ocenianiem (oznaczone poprzez błyskawicę) mamy od razu wystawione punkty.
- Pytania z ręczna ocena są oznaczone poprzez czarna kropkę. Przy tych pytaniach nie ma wystawionej od razu oceny.
- Aby wystawić punkty klikamy na pytanie z wymagana ręczna oceną.
- Po lewej stronie jest wyswietlnone pytanie oraz odpowiedź na to pytanie. Natomiast po prawej stronie wyświetlone sa punkty. Klikamy na przycisk odpowiadający liczbe punktów za to pytanie.
- Po ocenieniu czarne kółko zamienia się na zielone kółko (pasek na dole strony).
- Przechodzimy do kolejnych pytań wymagających ręcznej oceny poprzez klikniecie na numer pytania na pasku na dole strony. Ręcznie oceniamy te odpowiedzi na pytania.
- Gdy będą ocenione wszystkie pytania pojawi się komunikat
- Your grading is complete
- Calculated grade was set
- Zamykamy te powiadomienia.
- W ten sama sposób oceniamy wszystkie testy.
- Po ocenie wszystkich testów wracamy do Oceń i wybranego testu. Jeżeli mamy ocenione wszystkie testy to oznaczona jest „Your grading completed”. Klikamy na Confirm
- Ponownie klikamy na Confirm
- Po ocenie możemy sprawdzić wyniki – w tym celu klikamy na View Grading Protocol.
- Po kliknięciu w nowej karcie pojawi się Protokół
- W kolejnym kroku eksportujemy wszystkie rozwiązane testy jako pdf oraz wyniki testów jako csv. Klikamy na Show Results/Pokaz wyniki
- I następnie na Pobierz w górnym prawym rogu
- Zapisujemy wyeksportowane pliki.
Prace domowe / projekty
System inspera może też posłużyć jako platforma do zadawania i sprawdzania prac domowych. Pozwala to na przechowywanie wszystkich plików w jednym miejscu oraz na ukrycie informacji kto przesłał już pracę domową przed studentami. W trakcie przewidzianego okresu studenci będą w stanie sprawdzić treść pytania wielokrotnie, tzn. nie jest konieczne złożenie pliku w trakcie pierwszego zalogowania. Po jednokrotnym przesłaniu takiej pracy domowej, studenci nie będą mogli zastąpić wysłanych wcześniej plików.
- Zaloguj się do Inspery (Logowanie do Inspery)
- Rozpoczynamy od stworzenia zestawu pytań. Najbardziej wszechstronnym typem jest w tym przypadku pytanie z możliwością załadowania pliku. Po kliknięciu w pole z przyciskiem przeglądaj możliwe jest edytowanie tekstu podpowiedzi oraz wybór konkretnego formatu pliku. Do pytania należy także ustawić odpowiednią maksymalną liczbę punktów.
- W trakcie tworzenia nowego testu, ustawiamy datę i godzinę początkową oraz końcową okresu w którym studenci będą mogli mieć dostęp do polecenia oraz możliwość przesłania danej pracy.
- Po dodaniu dat oraz uczestników można ustawić odpowiednią skalę ocen.
- Po zakończeniu trwania okresu składania prac przechodzimy do zakładki oceń i wybieramy naszą pracę domową. Klikamy oceń kandydatów. Klikamy na ocenianego kandydata
- Przechodzimy do ocenianego zadania
- Klikamy pobierz i oceniamy
- Na koniec, po ocenieniu wszystkich kandydatów, zatwierdzamy ocenianie