Hasło systemowe: Różnice pomiędzy wersjami

Z Pomoc | Akademia WIT
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(Brak różnic)

Wersja z 12:52, 15 sty 2013

Logowanie do systemu UBI/UBIA oraz do poczty/zdalnego pulpitu/ssh jest możliwe wyłącznie poprzez wprowadzenie hasła systemowego. Niektóre usługi (m.in. bazy danych MySQL/PostgreSQL) wymagają indywidualnego hasła, innego niż systemowe, które jest ustawiane podczas dodawania zasobu.

Za pośrednictwem UBI/UBIA można dokonać zmiany hasła systemowego. Należy pamiętać, aby zmieniać hasło systemowe nie rzadziej niż co 120 dni, w przeciwnym razie konto zostanie automatycznie zablokowane. W przypadku zablokowania konta (wygaśnięcia hasła), odblokowanie konta możliwe jest wyłącznie poprzez formularz resetowania hasła lub kontakt z administratorem sieci WIT.

W razie problemów prosimy o kontakt z administratorami sieci WIT (pomoc-hasla@wit.edu.pl) – informacje kontaktowe.

Zmiana hasła systemowego

Należy pamiętać, aby je zmieniać nie rzadziej niż co 3 miesiące. W przypadku utraty ważności hasła systemowego można je będzie ustawić poprzez specjalny formularz dostępny na stronie ubi2.wit.edu.pl/przypomnij_haslo podając dane osobowe.

Zmiana hasła systemowego przez system Windows

Uwaga! W przypadku zmiany hasła z poziomu systemu Windows na zmianę terminu wygaśnięcia hasła UNIXowego (np. poczta) musisz poczekać do pełnej godziny zegarowej.

  1. Wciśnij kombinację klawiszy Ctrl+Alt+Delete
  2. Pojawi się okno Zabezpieczenia systemu Windows. Kliknij Zmień hasło
  3. Pojawi się okno z formularzem. Wpisz stare hasło i dwa razy nowe hasło. Następnie kliknij OK.

Zmiana hasła systemowego przez konsolę systemową na serwerze oceanic.wsisiz.edu.pl

Aby zmienić hasło systemowe z poziomu konsoli systemowej na serwerze oceanic.wsisiz.edu.pl:

  1. Zaloguj się za pomocą SSH do serwera oceanic.wsisiz.edu.pl
  2. Wydaj polecenie “passwd”
  3. Wpisz stare hasło
  4. Ponownie wpisz stare hasło
  5. Wpisz nowe hasło
  6. Ponownie wpisz nowe hasło
oceanic:~$ passwd
Changing password for user wylot.
Changing password for wylot
(current) UNIX password:
Enter login(LDAP) password:
New UNIX password:
Retype new UNIX password:
LDAP password information changed for wylot
passwd: all authentication tokens updated successfully.
oceanic:~$

Resetowanie hasła systemowego

Jeśli nie możemy zalogować się do systemu i wyświetla się komunikat informujący o utracie ważności hasła (“Hasło systemowe utraciło ważność”), to należy je zresetować – można to zrobić za pomocą formularza resetowania hasła systemowego.

Hasło jest wysyłane wyłącznie na adres e-mail, który został wcześniej wprowadzony do bazy danych. Aby go uzupełnić należy przejść do menu UBI > Mój profil > Dane osobowe, a następnie ‘Aktualizacja danych’ lub ‘Dane pracownicze’. Pracownicy, którzy chcą skorzystać z funkcji resetowania hasła muszą wcześniej wyłączyć blokadę w parametrach konta.

Resetowanie hasła

  1. Wejdź na stronę https://ubi2.wit.edu.pl/przypomnij_haslo
  2. Wypełnij formularz poprawnymi danymi. A następnie kliknij Wygeneruj nowe hasło.
  3. Pojawi się komunikat Czy na pewno wygenerować nowe hasło. Kliknij OK.
  4. Pojawi się komunikat Hasło systemowe zostało pomyślnie ustawione i wysłane na podany adres e-mail.

Błędy

  • Jeśli do bazy danych nie wprowadziliśmy wcześniej adresu e-mail, lub jest inny niż podajemy w formularzu, albo występuje inna niezgodność danych, to wyświetli się komunikat Podane dane nie pasują do żadnego użytkownika.
  • Jeżeli pojawi się komunikat Wybrany użytkownik ma wyłączoną opcję resetowania hasła, oznacza to że mamy włączoną blokadę resetowania hasła. Jeśli hasło utraciło ważność, to wówczas jedyną możliwością jego zmiany będzie kontakt z administratorem WIT (pomoc-hasla@wit.edu.pl).

Wyłączanie/wyłączanie opcji resetowania hasła

  1. Zaloguj się do systemu UBI: ubi2.wit.edu.pl
  2. Przejdź do zakładki Parametry konta.
  3. Kliknij przycisk Opcje resetowania hasła.
  4. Zaznacz lub odznacz pole Zablokuj możliwość resetowania hasła, a następnie kliknij Zapisz.
  5. W przypadku włączenia opcji blokaty pojawi się komunikat Blokada resetowania resetowania hasła jest aktywna.

Problemy

W razie problemów prosimy o kontakt z administratorami sieci WITpomoc-hasla@wit.edu.pl.