FAQ
Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania (Frequently Asked Questions).
Jakie są nazwy serwerów poczty wchodzącej i wychodzącej?
Adresy serwerów odpowiadające za obsługę poczty
Serwer poczty wchodzącej typu IMAP (szyfrowanie SSL, port 993): imap.wit.edu.pl
Serwer poczty wchodzącej typu POP (szyfrowanie SSL, port 995): pop.wit.edu.pl
Serwer poczty wysyłanej SMTP (szyfrowanie SSL, port 465): smtp.wit.edu.pl
– do wysłania e-maila potrzebna jest włączona autoryzacja.
===Nie mogę wysłać poczty z domu.
Ponieważ został źle ustawiony serwer poczty wychodzącej – powinien być SMTP (szyfrowanie SSL, port 465): smtp.wit.edu.pl
– do wysłania e-maila potrzebna jest włączona autoryzacja.
===Nie mogę czytać poczty z domu.
Ponieważ nazwa użytkownika i alias e-mail to NIE to samo. Do logowania używamy wyłącznie nazwy użytkownika. Sposób konfiguracji poczty za pomocą klienta Thunderbird można przeczytać tutaj</a>.
===Jak przekierować całą pocztę z WIT na mój inny adres e-mail?
Po zalogowaniu się za pomocą SSH na serwer oceanic.wsisiz.edu.pl należy wpisać:
echo mój_inny_adres_e-mail@gdzies.indziej > .forward
Polecenie to spowoduje powstanie w katalogu domowym pliku o nazwie .forward
zawierającego adres, pod który będą przekierowywane wszystkie wiadomości z WIT.
===Jaki klient pocztowy jest zalecany do użytku wewnątrz sieci WIT?
Każda osoba w sieci WIT ma w momencie zakładania konta skonfigurowany program o nazwie Thunderbird (ikonka znajduje się na pulpicie każdego komputera) – bardzo skrócona instrukcja obsługi do tego programu znajduje się tutaj.
===Nie mogę odczytać poczty za pomocą protokołu POP3S.
Błędnie wybrano odpowiednią maszynę (prawidłowy adres to pop.wit.edu.pl
) lub nie zainstalowano certyfikatów CA ze strony http://www.certum.pl, bądź źle skonfigurowano klienta poczty.
===Nie potrafię zmienić hasła.
Informacje dotyczące zmiany hasła znajdują się tutaj</a>.
===Nie mogę się zalogować do poczty/Zapomniałem hasła, jak ustawić nowe?
Przypomnienie hasła jest możliwe poprzez formularz resetowania hasła lub kontakt z administratorem WIT.
===Co się stanie, gdy nie zmienię hasła systemowego przez okres 120 dni?
Hasło systemowe utraci ważność i nie będzie można zalogować się do systemu UBI/UBIA, a także m.in. do poczty/zdalnego pulpitu/ssh.
===Mam zablokowane konto, hasło utraciło ważność – jak je odblokować?
Jeżeli nie zostało ono celowo zablokowane przez administratora, to można je odblokować poprzez <a href="/reset_hasla">formularz resetowania hasła</a> lub kontakt z administratorem WIT (<a href="pomoc-hasla@wit.edu.pl">pomoc-hasla@wit.edu.pl</a>).
===Nie mogę zalogować się w systemie Windows, natomiast bez problemu mogę się zalogować pod UNIX’em.
Przyczyna leży w haśle – jest ono: – zbyt długie (zalecane 15 znaków), ma zbyt wielką różnorodność wielkości liter (tj. powyżej dwóch WIELKICH liter – dopuszczalne są dwie), cyfry były wpisywane za pomocą NUMLOCK’a.
===Czy na oceanic.wsisiz.edu.pl można stawiać BOTY?
To zależy. Proszę wysłać e-maila z uzasadnieniem potrzeby posiadania BOT’a na adres pomoc-uslugi@wit.edu.pl.
===Jakie proxy należy ustawić dla GADU GADU (czy też innych programów NIE umiejących korzystać z ustawień IE)?
WIT ma trzy proxy :
dla budynku przy ul. Gizów 6 należy wpisać w3fast.wsisiz.edu.pl
8080,
dla budynku przy ul. Ks. Janusza 45/47 wwwcache.wsisiz.edu.pl
8080,
dla budynku przy ul. Newelskiej w3cache.wsisiz.edu.pl
8080
===Czy z w3cache WIT można korzystać z zewnątrz sieci?
Tak, pod warunkiem posiadania stałego adresu IP. Prośbę o uzyskanie dostępu należy przesłać pod adres pomoc-uslugi@wit.edu.pl.
===Czy w WIT jest serwer news?
Tak – adres news.wsisiz.edu.pl
. Serwer jest dostępny także spoza WIT – szczegóły na ten temat są wyświetlane w momencie logowania się do sieci WIT.
===Jak założyć stronę WWW?
Instrukcja umieszczania strony WWW znajduje się tutaj.
===Czy istnieje możliwość dostępu do baz danych ORACLE z domu?
Tak – ustawienia są IDENTYCZNE jak w WIT.
===Nie mogę się zalogować za pomocą anonymous ftp do komputera oceanic.wsisiz.edu.pl
Na tym komputerze NIE MA anonymous ftp – należy używać SSH.