Linia 1:
Linia 1:
Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania (Frequently Asked Questions).
Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania (Frequently Asked Questions).
−
===Jakie są nazwy serwerów poczty wchodzącej i wychodzącej?</strong><br>Adresy serwerów odpowiadające za obsługę poczty===
+
===Jakie są nazwy serwerów poczty wchodzącej i wychodzącej?===
+
'''Adresy serwerów odpowiadające za obsługę poczty'''
Serwer poczty wchodzącej typu IMAP (szyfrowanie SSL, port 993): <strong><code>imap.wit.edu.pl</code></strong><br>
Serwer poczty wchodzącej typu IMAP (szyfrowanie SSL, port 993): <strong><code>imap.wit.edu.pl</code></strong><br>
Serwer poczty wchodzącej typu POP (szyfrowanie SSL, port 995): <strong><code>pop.wit.edu.pl</code></strong><br>
Serwer poczty wchodzącej typu POP (szyfrowanie SSL, port 995): <strong><code>pop.wit.edu.pl</code></strong><br>
Serwer poczty wysyłanej SMTP (szyfrowanie SSL, port 465): <strong><code>smtp.wit.edu.pl</code></strong> – do wysłania e-maila potrzebna jest włączona autoryzacja.
Serwer poczty wysyłanej SMTP (szyfrowanie SSL, port 465): <strong><code>smtp.wit.edu.pl</code></strong> – do wysłania e-maila potrzebna jest włączona autoryzacja.
−
===Nie mogę wysłać poczty z domu.</strong><br>
+
===Nie mogę wysłać poczty z domu===
Ponieważ został źle ustawiony serwer poczty wychodzącej – powinien być SMTP (szyfrowanie SSL, port 465): <strong><code>smtp.wit.edu.pl</code></strong> – do wysłania e-maila potrzebna jest włączona autoryzacja.
Ponieważ został źle ustawiony serwer poczty wychodzącej – powinien być SMTP (szyfrowanie SSL, port 465): <strong><code>smtp.wit.edu.pl</code></strong> – do wysłania e-maila potrzebna jest włączona autoryzacja.
−
===Nie mogę czytać poczty z domu.</strong><br>
+
===Nie mogę czytać poczty z domu===
−
Ponieważ nazwa użytkownika i alias e-mail to NIE to samo. Do logowania używamy wyłącznie nazwy użytkownika. Sposób konfiguracji poczty za pomocą klienta Thunderbird można przeczytać [[Konfiguracja_Mozilla_Thunderbird|tutaj]]</a>.
+
Ponieważ nazwa użytkownika i alias e-mail to NIE to samo. Do logowania używamy wyłącznie nazwy użytkownika. Sposób konfiguracji poczty za pomocą klienta Thunderbird można przeczytać [[Konfiguracja_Mozilla_Thunderbird|tutaj]].
−
===Jak przekierować całą pocztę z WIT na mój inny adres e-mail?</strong><br>
+
===Jak przekierować całą pocztę z WIT na mój inny adres e-mail?===
Po zalogowaniu się za pomocą SSH na serwer oceanic.wsisiz.edu.pl należy wpisać:<br>
Po zalogowaniu się za pomocą SSH na serwer oceanic.wsisiz.edu.pl należy wpisać:<br>
<code>echo mój_inny_adres_e-mail@gdzies.indziej > .forward</code><br>
<code>echo mój_inny_adres_e-mail@gdzies.indziej > .forward</code><br>
Linia 18:
Linia 19:
−
===Jaki klient pocztowy jest zalecany do użytku wewnątrz sieci WIT?</strong><br>Każda osoba w sieci WIT ma w momencie zakładania konta skonfigurowany program o nazwie Thunderbird (ikonka znajduje się na pulpicie każdego komputera) – bardzo skrócona instrukcja obsługi do tego programu znajduje się [[Konfiguracja_Mozilla_Thunderbird|tutaj]].
+
===Jaki klient pocztowy jest zalecany do użytku wewnątrz sieci WIT?===
+
Każda osoba w sieci WIT ma w momencie zakładania konta skonfigurowany program o nazwie Thunderbird (ikonka znajduje się na pulpicie każdego komputera) – bardzo skrócona instrukcja obsługi do tego programu znajduje się [[Konfiguracja_Mozilla_Thunderbird|tutaj]].
−
===Nie mogę odczytać poczty za pomocą protokołu POP3S.</strong><br>Błędnie wybrano odpowiednią maszynę (prawidłowy adres to <code>pop.wit.edu.pl</code>) lub nie zainstalowano certyfikatów CA ze strony [http://www.certum.pl http://www.certum.pl], bądź źle skonfigurowano klienta poczty.
+
===Nie mogę odczytać poczty za pomocą protokołu POP3S===
+
Błędnie wybrano odpowiednią maszynę (prawidłowy adres to <code>pop.wit.edu.pl</code>) lub nie zainstalowano certyfikatów CA ze strony [http://www.certum.pl http://www.certum.pl], bądź źle skonfigurowano klienta poczty.
−
===Nie potrafię zmienić hasła.</strong><br>Informacje dotyczące zmiany hasła znajdują się [[Hasło_systemowe|tutaj]]</a>.
+
===Nie potrafię zmienić hasła===
+
Informacje dotyczące zmiany hasła znajdują się [[Hasło_systemowe|tutaj]].
−
===Nie mogę się zalogować do poczty/Zapomniałem hasła, jak ustawić nowe?</strong><br>
+
===Nie mogę się zalogować do poczty/Zapomniałem hasła, jak ustawić nowe?===
Przypomnienie hasła jest możliwe poprzez [https://ubi2.wit.edu.pl/przypomnij_haslo formularz resetowania hasła] lub kontakt z administratorem WIT.
Przypomnienie hasła jest możliwe poprzez [https://ubi2.wit.edu.pl/przypomnij_haslo formularz resetowania hasła] lub kontakt z administratorem WIT.
−
===Co się stanie, gdy nie zmienię hasła systemowego przez okres 120 dni?</strong><br>
+
===Co się stanie, gdy nie zmienię hasła systemowego przez okres 120 dni?===
Hasło systemowe utraci ważność i nie będzie można zalogować się do systemu UBI/UBIA, a także m.in. do poczty/zdalnego pulpitu/ssh.
Hasło systemowe utraci ważność i nie będzie można zalogować się do systemu UBI/UBIA, a także m.in. do poczty/zdalnego pulpitu/ssh.
−
===Mam zablokowane konto, hasło utraciło ważność – jak je odblokować?</strong><br>
+
===Mam zablokowane konto, hasło utraciło ważność – jak je odblokować?===
−
Jeżeli nie zostało ono celowo zablokowane przez administratora, to można je odblokować poprzez <a href="/reset_hasla">formularz resetowania hasła</a> lub kontakt z administratorem WIT (<a href="pomoc-hasla@wit.edu.pl">pomoc-hasla@wit.edu.pl</a>).
+
Jeżeli nie zostało ono celowo zablokowane przez administratora, to można je odblokować poprzez [https://ubi2.wit.edu.pl/przypomnij_haslo formularz resetowania hasła] lub kontakt z administratorem WIT ([mailto:pomoc-hasla@wit.edu.pl pomoc-hasla@wit.edu.pl]).
−
===Nie mogę zalogować się w systemie Windows, natomiast bez problemu mogę się zalogować pod UNIX’em.</strong><br>
+
===Nie mogę zalogować się w systemie Windows, natomiast bez problemu mogę się zalogować pod UNIX’em.===
Przyczyna leży w haśle – jest ono: – zbyt długie (zalecane 15 znaków), ma zbyt wielką różnorodność wielkości liter (tj. powyżej dwóch WIELKICH liter – dopuszczalne są dwie), cyfry były wpisywane za pomocą NUMLOCK’a.
Przyczyna leży w haśle – jest ono: – zbyt długie (zalecane 15 znaków), ma zbyt wielką różnorodność wielkości liter (tj. powyżej dwóch WIELKICH liter – dopuszczalne są dwie), cyfry były wpisywane za pomocą NUMLOCK’a.
−
===Czy na oceanic.wsisiz.edu.pl można stawiać BOTY?</strong><br>To zależy. Proszę wysłać e-maila z uzasadnieniem potrzeby posiadania BOT’a na adres [mailto:pomoc-uslugi@wit.edu.pl pomoc-uslugi@wit.edu.pl].
+
===Czy na oceanic.wsisiz.edu.pl można stawiać BOTY?===
+
To zależy. Proszę wysłać e-maila z uzasadnieniem potrzeby posiadania BOT’a na adres [mailto:pomoc-uslugi@wit.edu.pl pomoc-uslugi@wit.edu.pl].
−
===Jakie proxy należy ustawić dla GADU GADU (czy też innych programów NIE umiejących korzystać z ustawień IE)?</strong>
+
===Jakie proxy należy ustawić dla GADU GADU (czy też innych programów NIE umiejących korzystać z ustawień IE)?===
<br>WIT ma trzy proxy :<br>
<br>WIT ma trzy proxy :<br>
dla budynku przy ul. Gizów 6 należy wpisać <strong><code>w3fast.wsisiz.edu.pl</code></strong> 8080,<br>
dla budynku przy ul. Gizów 6 należy wpisać <strong><code>w3fast.wsisiz.edu.pl</code></strong> 8080,<br>
Linia 44:
Linia 49:
dla budynku przy ul. Newelskiej <strong><code>w3cache.wsisiz.edu.pl</code></strong> 8080
dla budynku przy ul. Newelskiej <strong><code>w3cache.wsisiz.edu.pl</code></strong> 8080
−
===Czy z w3cache WIT można korzystać z zewnątrz sieci?</strong><br>Tak, pod warunkiem posiadania stałego adresu IP. Prośbę o uzyskanie dostępu należy przesłać pod adres [mailto:pomoc-uslugi@wit.edu.pl pomoc-uslugi@wit.edu.pl].
+
===Czy z w3cache WIT można korzystać z zewnątrz sieci?===
+
Tak, pod warunkiem posiadania stałego adresu IP. Prośbę o uzyskanie dostępu należy przesłać pod adres [mailto:pomoc-uslugi@wit.edu.pl pomoc-uslugi@wit.edu.pl].
−
===Czy w WIT jest serwer news?</strong><br>Tak – adres <code>news.wsisiz.edu.pl</code>. Serwer jest dostępny także spoza WIT – szczegóły na ten temat są wyświetlane w momencie logowania się do sieci WIT.
+
===Czy w WIT jest serwer news?===
+
Tak – adres <code>news.wsisiz.edu.pl</code>. Serwer jest dostępny także spoza WIT – szczegóły na ten temat są wyświetlane w momencie logowania się do sieci WIT.
−
===Jak założyć stronę <span class="caps">WWW</span>?</strong><br>Instrukcja umieszczania strony WWW znajduje się [[Publikacja_stron_WWW|tutaj]].
+
===Jak założyć stronę WWW?===
+
Instrukcja umieszczania strony WWW znajduje się [[Publikacja_stron_WWW|tutaj]].
−
===Czy istnieje możliwość dostępu do baz danych ORACLE z domu?</strong><br>Tak – ustawienia są IDENTYCZNE jak w WIT.
+
===Czy istnieje możliwość dostępu do baz danych ORACLE z domu?===
+
Tak – ustawienia są IDENTYCZNE jak w WIT.
−
===Nie mogę się zalogować za pomocą anonymous ftp do komputera oceanic.wsisiz.edu.pl</strong><br>Na tym komputerze NIE MA anonymous ftp – należy używać SSH.
+
===Nie mogę się zalogować za pomocą anonymous ftp do komputera oceanic.wsisiz.edu.pl===
−
+
Na tym komputerze NIE MA anonymous ftp – należy używać SSH.
−
[[category:instrukcje]]