Certyfikat CERTUM do cyfrowego podpisu e-mail (Thunderbird)

Z WikiWit
(Przekierowano z Certyfikat CERTUM)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Certyfikat pocztowy pozwala na cyfrowe podpisanie wysyłanej wiadomości e-mail. Poniżej znajduje się instrukcja jego instalacji.


Instalacja Certyfikatu CERTUM

Rejestracja nowego konta w sklep.certum.pl

  1. Otwórz w przeglądarce stronę Sklep Certum i kliknijna Konto ➔ Zakładam konto.
  2. Wypełnij informacje: E-mail (WIT), Imię, Nazwisko, Hasło, zaznacz wymagane zgody i kliknij Zakładam konto.
  3. Rejestracja została zakończona.

Logowanie się do sklep.certum.pl

  1. Otwórz w przeglądarce stronę Sklep Certum i kliknij na Konto ➔ Zaloguj się.
  2. Ponownie kliknij Zaloguj się.
  3. Wpisz swój adres e-mail i hasło, a następnie kliknij Zaloguj.
  4. Aby zarządzać kontem (po zalogowaniu) kliknij na swoje imię i nazwisko (na górnym pasku strony) i wybierz Twoje konto.


Darmowy certyfikat Test ID

  1. Otwórz stronę sklep.certum.pl/asseco_certificate/index wybierz certyfikat Test ID, zaznacz wymagane zgody i kliknij Kontynuuj.
  2. Twój wniosek został przesłany. Po mniej więcej 5 minutach certyfikat powinien być gotowy do aktywacji. Aktywujemy go.

Aktywacja certyfikatu

  1. Wybieramy z menu Aktywacja certyfikatów, i klikamy przycisk Aktywuj.
  2. Wybieramy Generowanie pary kluczy i klikamy Dalej
  3. Klikamy Generuj klucze
  4. Klikamy Dalej.
  5. Sprawdzamy czy dane są poprawne. Klikamy Dalej.
  6. Czytamy Oświadczenie i zaznaczamy Potwierdzam oświadczenie. Następnie klikamy Aktywuj.
  7. Sprawdzamy pocztę szkolną. Powinniśmy otrzymać maila o temacie “Weryfikacja adresu email”. Otwieramy go i klikamy na napis “Weryfikuj adres email”.
  8. Po kliknięciu w linka weryfikującego, otworzy nam się strona w przeglądarce z potwierdzeniem weryfikacji.
  9. Następnie z menu wybieramy Zarządzanie certyfikatami. Jeżeli nie widać tam naszego certyfikatu, czekamy chwilę i odświeżamy stronę (F5).
  10. Klikamy na certyfikat, a następnie na przycisk Zainstaluj własny.
  11. (Jeżeli pojawił się komunikat “Wystąpił błąd” jeszcze raz klikamy na Zarządzanie certyfikatami i na Zainstaluj własny)

Powyższy komunikat oznacza że certyfikat został zapisany w przeglądarce. Trzeba go teraz wyeksportować.

Eksportowanie certyfikatu (Mozilla Firefox).

  1. Otwieramy przeglądarkę. Klikamy na Narzędzia i wybieramy Opcje.
  2. Wybieramy Zaawansowane -> Szyfrowanie -> klikamy Wyświetl certyfikaty.
  3. Klikamy na zakładkę Użytkownik, z certyfikatów Unizeto Technologies S.A wybieramy Persona not Validated, a nastepnie klikamy Kopia zapasowa….
  4. Zapisujemy “kopię” na dysku. (np. na dysku N:\)
  5. Ustawiamy hasło do certyfikatu i klikamy OK.
  6. Kopia zapasowa została pomyślnie wyeksportowana.

Teraz możemy importować certyfikat do programu pocztowego.

Importowanie certyfikatu do programu pocztowego (Mozilla Thunderbird).

  1. Otwieramy program pocztowy. Klikamy Narzędzia –> Konfiguracja kont.
  2. Z naszego konta pocztowego WIT wybieramy Zabezpieczenia i klikamy Wyświetl certyfikaty.
  3. Przechodzimy do zakładki Certyfikaty użytkownika i klikamy na przycisk Importuj, a następnie wybieramy plik certyfikatu, który został w poprzednim kroku wyeksportowany.
  4. Wpisujemy hasło do certyfikatu, ustawione podczas eksportowania certyfikatu. Klikamy OK.
  5. Certyfikat został importowany. Klikamy OK. Klikamy OK.
  6. Klikamy na przycisk Wybierz znajdujący się przy Certyfikat do cyfrowego podpisywania wiadomości. Wybieramy zaimportowany przed chwilą certyfikat.
  7. Klikamy Tak.
  8. Zaznaczamy pole Podpisuj cyfrowo wiadomości (domyślnie) i klikamy OK.

Certyfikat został pomyślnie zaimportowany.